Ga je zoekmachine optimalisatie uitbesteden of is het beter om zelf met je SEO aan de slag te gaan. Het is een vraag die veel ondernemers stellen wanneer ze kijken naar de online strategie van hun bedrijf.
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan een professional
Een van de belangrijkste redenen om je zoekmachine optimalisatie uit te besteden aan een expert is natuurlijk vanwege het verwachte resultaat. Je wilt tenslotte hoog scoren in zoekmachines zoals Google of Bing. Dat komt vooral doordat het je een hoop bezoekers, klanten en extra omzet kan opleveren. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat het je tijd bespaart. Kostbare tijd die jij als ondernemer kunt besteden aan je eigen business. De vraag is wat past het beste bij jouw situatie en bedrijf? Wat ons betreft zijn er drie verschillende situaties.
Zelf met je SEO aan de slag
De goedkoopste optie om met SEO aan de slag te gaan is natuurlijk door het zelf op te pakken. Vooral beginnende ondernemers kiezen voor deze optie. In het begin hebben veel ondernemers nog geen budget om het uit te besteden en op die manier heb je het zelf ook in de hand. Toch komen veel ondernemers die al iets langer bezig zijn hiervan terug. Het kost vaak teveel tijd of de resultaten vallen tegen.
SEO uitbesteden aan een professional
Veel ondernemers kiezen ervoor om hun zoekmachine optimalisatie uit te besteden. Een goede SEO specialist kan ze namelijk helpen bij het behalen van mooie resultaten en hogere posities in Google. Daarnaast scheelt het de ondernemer ook een hoop tijd en energie en laat je de expert ze werk doen. Toch is deze optie vaak kostbaar. De uren van een expert gaan af van het budget voor andere zaken en daarnaast hebben SEO werkzaamheden tijd nodig voordat het daadwerkelijk resultaat oplevert.
Samen met je SEO strategie aan de slag
Een mooie hybride vorm is samen aan de slag te gaan. Door voor deze SEO strategie te kiezen kan er een mooie balans ontstaan tussen tijd en geld. Een aantal van de SEO werkzaamheden zijn namelijk geen hogere wiskunde, maar kosten wel gewoon tijd. Deze werkzaamheden kan een stagiair of junior medewerker dan mooi uitvoeren. De SEO expert kan zich dan vervolgens richten op advies en zaken die wel wat meer technische kennis vereisen.