Je kunt nog net zo’n mooie website en een prachtig bedrijf hebben, maar als je geen google-vriendelijke teksten op je website hebt staan zul je weinig klanten trekken. Teksten die met de zoekmachines in gedachten worden geschreven, worden ook wel SEO teksten genoemd. SEO staat voor: zoekmachineoptimalisatie. Je wilt immers teksten die zoekmachines precies vertellen wat je als ondernemer te bieden hebt, zodat ze weten bij welke zoekopdrachten jouw website getoond moet worden. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen.
Het schrijven van SEO teksten is overigens moeilijker dan het lijkt. Vandaar dat veel bedrijven daarvoor een SEO tekstschrijver in dienst hebben. Deze weet precies hoe je alle eisen in een tekst verwerkt, terwijl hij tegelijkertijd prettig leesbaar is. Hoe hij dat doet? Dat lees je hier!
Stap 1: Een zoekwoordenonderzoek
Als je hoger wilt ranken in Google is het allereerst zaak dat Google weet wat er op je website te vinden valt. Met andere woorden: je zult je webteksten op basis van de voor jou belangrijke zoektermen moeten schrijven. Heb je bijvoorbeeld een kapsalon in Amsterdam? Dan moet die zoekterm voldoende in de teksten zitten, en bovendien in de titel, waar mogelijk in de tussenkoppen en in de meta-omschrijving. Doe je dat niet, dan wordt je website sowieso niet in de SERP getoond bij zoekopdrachten die ‘kapsalon Amsterdam’ bevatten. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je er achter komen op welke termen een hoog volume zit, maar ook of veel concurrenten reeds pagina’s met tekst hebben die gericht is op deze zoekterm. Dit maakt het namelijk wat lastiger om er hoog mee te ranken.
Stap 2: Het implementeren van de zoektermen
Bij het schrijven van de teksten houdt een SEO tekstschrijver altijd rekening met Google. De gekozen zoekterm (per pagina liefst één stuk) moet altijd in de titel worden verwerkt, en daarnaast op andere, strategische plekken in de tekst. Daarnaast kies je wat andere zoektermen die in feite hetzelfde betekenen als de hoofdzoekterm, of wat zogeheten long tail keywords, waarbij je wat meer in detail ingaat op een bepaald aspect van het onderwerp.
Stap 3: Het schrijven voor de bezoeker.
Wat veel mensen vergeten is dat Google-vriendelijke teksten niet alleen moeten voldoen aan de eisen van de zoekmachine, maar ook prettig leesbaar moeten zijn. Je wilt immers niet dat mensen op je website terecht komen en vervolgens afhaken omdat de tekst ze absoluut niet aanspreekt. Je wilt daarom niet te lange zinnen of alinea’s maken, mensen het gevoel geven dat je met ze meedenkt en ze wat te bieden hebt, en natuurlijk je product of dienst goed verkopen. Dit is echt een kunst, en de reden dat een SEO tekstschrijver zich daarin heeft gespecialiseerd. Als je zo’n expert inschakelt weet je zeker dat je teksten goed vindbaar zijn, én lekker weglezen. Want alleen zo zul je daadwerkelijk je omzet zien stijgen.